Recruitment Marketing: Hoe, Wat, Waar en Wanneer?

Wat is recruitment marketing? Het helpt je om gekwalificeerde kandidaten aan te trekken! Maar welke technieken en strategieën pas je toe?

Wat is recruitment marketing?

De term ‘recruitment marketing’ verwijst naar het geheel van strategieën en instrumenten dat een organisatie gebruikt om talent te werven, selecteren, boeien en binden. Het betreft hier de fase die voorafgaat aan het daadwerkelijke sollicitatieproces.

Wat zijn de belangrijkste elementen van recruitment marketing?

Employer branding
Onder het paraplubegrip ‘employer branding‘ vallen alle maatregelen die je kunt treffen om je te presenteren als aantrekkelijke werkgever. Een krachtig employer brand weerspiegelt jouw bedrijfscultuur, waarden en missie. Goede content over je werkgevermerk is authentiek, relevant en overtuigend.

2. Employee Value Proposition (EVP)
Een Werknemer Waarde Voorstel (WWV) is het pakket aan ‘voordelen’ dat je kandidaten in het vooruitzicht stelt. Wat maakt het werken bij jouw onderneming zo aantrekkelijk? Denk aan primaire en secundaire arbeidvoorwaarden zoals het salaris, doorgroeimogelijkheden, de bedrijfscultuur en de werkomgeving.

3. Kandidaat-persona’s
De kandidaat-persona is het prototype van een ideale werknemer voor een bepaalde rol. Het is de professional die precies in het profiel past en dus beschikt over de perfecte mix van persoonlijke kenmerken, vaardigheden en eigenschappen. Persona’s geven richting aan je wervingsproces en ondersteunen je bij het vinden van geschikt talent.
 

4. Concurrentieanalyse
In een concurrentieanalyse zet je de sterke en zwakke punten van jouw recruitmentaanpak op een rij. Wat doe je goed? Wat is juist voor verbetering vatbaar? Ook identificeer je kansen en bedreigingen. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Hoe val je op? Wie zijn je concurrenten en wat doen zij om de beste kandidaten voor hun vacatures binnenboord te halen?

5. Candidate experience
Een optimale kandidaat-ervaring geeft je een strategisch voordeel. Hoe voorkom je dat topkandidaten voor een andere werkgever kiezen? Een aantal suggesties.
 

Formuleer heldere functieomschrijvingen.

Maak solliciteren zo gemakkelijk mogelijk.

Communiceer met kandidaten tijdens elke stap van het wervingsproces.

Geef aan wat een gegadigde kan verwachten bij het sollicitatiegesprek.

Laat het zo snel mogelijk weten als een sollicitant niet (meer) voor een positie in aanmerking komt.

Licht toe waarom een kandidaat niet geschikt is.

Geef aan dat je openstaat voor commentaar. Wat vinden werkzoekenden van jouw sollicitatieproces? Wat moet écht beter?

Leg een kandidatenpool aan voor toekomstige vacatures.

Welke recruitment marketingstrategie kies jij?

Onder (online) recruitment marketing vallen zowel traditionele, als innovatieve technieken en strategieën. We benoemen 6 effectieve strategieën.

a) Content marketing
Kandidaten zullen niet solliciteren voordat zij zich hebben verdiept in jouw bedrijf, producten, diensten en werknemers. Met de volgende content ideeën begeleid je prospects door elke fase van het wervingsproces.

Fase 1: bewustwording

Bedrijfsnieuws

Blogs & infographics

Inzichten in de industrie

Werkgeversmerk

Vragenlijsten

Social media

(Online) netwerkevenementen


Fase 2: overweging

Employee Value Proposition en bedrijfsmissie

Periodieke nieuwsbrief

Webinars

Door medewerkers gegenereerde content (user-generated content)

Social media


Fase 3: beslissing

Functieomschrijvingen en -eisen

Recensies en testimonials

Gepersonaliseerde landingspagina’s

Foto’s en video’s van HR-evenementen

Talentenpools


b) Vacatures plaatsen op matchingplatforms
Een effectieve advertentie bevat een passende vacaturetitel, salarisindicatie, kort lijstje met functie-eisen, doelgroepomschrijving, gewenst of vereist opleidingsniveau, aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden en bedrijfsbeschrijving. Een vermelding is pas effectief als deze is geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO), vacaturesites, Google for Jobs en mobiele weergave.

c) Job marketing via carrièresites
Essentiële informatie en content op een carrièrepagina:

Openstaande vacatures, inclusief functieomschrijving, -eisen en secundaire arbeidsvoorwaarden;

een aantrekkelijke waard propositie (boven de vouw);

missie en bedrijfswaarden;

boeiende foto’s, video’s en illustraties;

testimonials van werknemers;

een inkijkje in de bedrijfscultuur;

call-to-actions (CTA’s) om het solliciteren te vergemakkelijken; en

een uiteenzetting van de sollicitatieprocedure.


d) Social media recruitment
Dit is de praktijk van het identificeren, aantrekken en aannemen van zowel actieve als passieve werkzoekenden via sociale netwerken.

e) E-mail marketing
Bij correct gebruik kan e-mailmarketing een uiterst effectief kanaal zijn voor recruiters om in contact te komen met potentiële kandidaten (en klanten). Hoe pak je dat aan?
 

Stel een e-maillijst samen

Identificeer je publiek en formuleer (marketing)doelstellingen

Segmenteer in doelgroepen

Personaliseer je e-mails

Verwerk relevante en waardevolle content in je bericht

Breng duidelijke CTA’s aan

Voeg social media sharing buttons toe

Schrijf een overtuigende onderwerpregel

Optimaliseer voor elke schermgrootte

Verstuur een testmail

Voer A/B tests uit

Maak uitschrijven eenvoudig (verplicht)

Werk je mailinglijst regelmatig bij


f) Referral recruitment
Deze wervingsmethode betrekt werknemers bij het wervingsproces. Zij delen vacatures van hun werkgever in hun eigen netwerk en komen vervolgens met aanbevelingen voor openstaande posities.