Recruitment Marketing: Hoe, Wat, Waar en Wanneer?

Uiteraard hebben we het over de voorkant gehad maar er zijn meer elementen die meespelen in het succesvol vinden van de juiste mensen. Net als de cv is de invulling van de vacature belangrijk voor het resultaat. We hebben daar een overzicht voor.

Wat is recruitment marketing?
Het helpt je om gekwalificeerde kandidaten aan te trekken! Maar welke technieken en strategieën pas je toe?

De term ‘recruitment marketing’ verwijst naar het geheel van strategieën en instrumenten dat een organisatie gebruikt om talent te werven, selecteren, boeien en binden. Het betreft hier de fase die voorafgaat aan het daadwerkelijke sollicitatieproces. Wat zijn de belangrijkste elementen van recruitment marketing?

Employer branding
Onder het paraplubegrip ‘employer branding‘ vallen alle maatregelen die je kunt treffen om je te presenteren als aantrekkelijke werkgever. Een krachtig employer brand weerspiegelt jouw bedrijfscultuur, waarden en missie. Goede content over je werkgevermerk is authentiek, relevant en overtuigend.

Employee Value Proposition
(EVP)
Een Werknemer Waarde Voorstel (WWV) is het pakket aan ‘voordelen’ dat je kandidaten in het vooruitzicht stelt. Wat maakt het werken bij jouw onderneming zo aantrekkelijk? Denk aan primaire en secundaire arbeidvoorwaarden zoals het salaris, doorgroeimogelijkheden, de bedrijfscultuur en de werkomgeving.

Kandidaat-persona’s
De kandidaat-persona is het prototype van een ideale werknemer voor een bepaalde rol. Het is de professional die precies in het profiel past en dus beschikt over de perfecte mix van persoonlijke kenmerken, vaardigheden en eigenschappen. Persona’s geven richting aan je wervingsproces en ondersteunen je bij het vinden van geschikt talent. 

Concurrentieanalyse
In een concurrentieanalyse zet je de sterke en zwakke punten van jouw recruitmentaanpak op een rij. Wat doe je goed? Wat is juist voor verbetering vatbaar? Ook identificeer je kansen en bedreigingen. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Hoe val je op? Wie zijn je concurrenten en wat doen zij om de beste kandidaten voor hun vacatures binnenboord te halen?

Candidate experience
Een optimale kandidaat-ervaring geeft je een strategisch voordeel. Hoe voorkom je dat topkandidaten voor een andere werkgever kiezen? Een aantal suggesties.
 

Formuleer heldere functieomschrijvingen.

Overdrijf de wensen en eisen niet!
Maak solliciteren zo gemakkelijk mogelijk.
Communiceer met kandidaten tijdens elke stap van het wervingsproces.
Geef aan wat een gegadigde kan verwachten bij het sollicitatiegesprek.
Laat het zo snel mogelijk weten als een sollicitant niet (meer) voor een positie in aanmerking komt!
Licht toe waarom een kandidaat niet geschikt is.
Geef aan dat je openstaat voor commentaar. Wat vinden werkzoekenden van jouw sollicitatieproces? Wat moet écht beter?
Leg een kandidatenpool aan voor toekomstige vacatures.
Welke recruitment marketingstrategie kies jij?

Onder recruitment marketing vallen zowel traditionele, als innovatieve technieken en strategieën. We benoemen de meest effectieve strategieën.

Content marketing
Kandidaten zullen niet solliciteren voordat zij zich hebben verdiept in jouw bedrijf, producten, diensten en werknemers. Met de volgende content ideeën begeleid je prospects door elke fase van het wervingsproces.

Stap 1 bewustwording
Bedrijfsnieuws
Blogs & infographics
Inzichten in de industrie
Werkgeversmerk
Vragenlijsten
Social media
(Online) netwerkevenementen

Stap 2 de overweging
Employee Value Proposition en bedrijfsmissie
Periodieke nieuwsbrief
Webinars
Door medewerkers gegenereerde content (user-generated content)
Social media

Stap 3 de beslissing
Functieomschrijvingen en -eisen
Recensies en testimonials
Gepersonaliseerde landingspagina’s
Foto’s en video’s van HR-evenementen
Talentenpools